WAT EEN BEWOGEN WEEK! - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Marlou Broek - WaarBenJij.nu WAT EEN BEWOGEN WEEK! - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Marlou Broek - WaarBenJij.nu

WAT EEN BEWOGEN WEEK!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marlou

25 Maart 2011 | India, Vāranāsi

Van druk Delhi, omarming van Amma, machtig Mathura, heftige Holi, gedraal door Taj Mahal, via heet Khajuraho naar veelzijdig Varanasi, alwaar ik in spanning de komende dagen tegemoet zie.


Van druk Delhi, omarming van Amma, machtig Mathura, heftige Holi, gedraal door Taj Mahal, via heet Khajuraho naar veelzijdig Varanasi, alwaar ik in spanning de komende dagen tegemoet zie. WAT EEN BEWOGEN WEEK!

Tja, wat er al allemaal niet kan gebeuren in een week…
Na de busrit van ruim 12 uur ben ik met Laura (UK) in Delhi aangekomen. Al snel een dorm gevonden en na t ontbijt is Laura vertrokken. Onderweg naar haar paps en mams in Engeland. Ondertussen had ik te horen gekregen dat AMMA in Delhi zou zijn die dag. En waarom ook niet, in het kader van NU WE ER TOCH ZIJN; ff een kijkje gaan nemen. Het was uiteraard stikdruk en een heel eind uit het centrum van Delhi, dus hoop op die knuffel had ik al amper meer, maar wonder boven wonder kreeg ik van een aardige mevrouw (na heeeeeeeeel lief kijken en vragen) een ticket om bijna vooraan gelijk een knuffel te mogen ontvangen van deze bijzondere KNUFFEL MOEDER. Aansluitend zelfd nog ruim een half uur bij haar op het podium gezeten om wat meer van haar speciale kosmische energie op te kunnen vangen. Het maffe was dat ze EXACT hetzelfde tegen me zei als ruim 4,5 jaar geleden in Den Bosch!!! En ik zweer je dat het mijn NAAM was! Echt, bizar gewoon!

Afijn, daarna naar een moskee geweest waar intens gezongen werd (wat een show…) en in t donker in een bus terug naar t hostel. Prima geslapen en de volgende ochtend de trein naar Bharatpur willen regelen. Maar die was geannuleerd en DUS maar een ticket naar Agra gekocht. IN de trein kwam ik erachter dat DE plek waar t allemaal gebeurt; MATHURA is. HET HOLI plaatsje. Talloze Indiers gingen dan ook DAAR hun HOLI feest vieren. Geweldig. Eerder uitgestapt dus en daar een onderkomen gezocht en gevonden. Met t clubje wat daar ontstond (gezellige lui!) een heftige HOLI gevierd. Niet normaal intens meer! Poeh’e. Ben zelfs bij aanvang van het feest in de tempel geinterviewd door de NATIONALE tv zender mahuaanews.com. Giller!

TOTAAL in de verf die dagen doorgebracht (ook nu nog sporen) en gekte (nogal wat van me af moeten slaan, maar blij met de mannen die me in bescherming namen), maar tegelijkertijd gigantisch genoten.
Na enkele dagen in de hectiek en kleurrijke omgeving van Vrindavan en Mathura ben ik naar Agra vertrokken om daar de Taj Mahal te bekijken. Diezelfde avond nog op de trein naar Khajuraho (voor het eerst in een wat sjiekere klasse; 3AC; Sleeper was vol). Genoten! Haha, kreeg een dekentje en kussentje en een gordijntje. Grappig. In Khajuraho de temples uiteraard bekeken (in de hitte! Poeheej) en ook weer DIE avond door met de trein naar Varanasi (12 uur ongeveer). In sleeperclass weer. Ook okay.

En daar ben ik nu. Na een lange zoektocht (via een Brahman (priestersoort) en tig andere hostels en uren sjokken met de 2 zware zakken) naar het guesthouse wat me aanbevolen was door 2 maffe Ierse meiden in McLeodGanj, EINDELIJK daar aangekomen, bleek het weldegelijk de moeite waard. Wat een lieve familie en leuke lui die er logeerden. Een soort home away from home gevoel. Veel langblijvers. Ook een Nederlander.

Gisteren ben ik langs de ghats (trappen naar de Ganges waar men zich wast, maar waar ook de lichamen worden verbrand) gewandeld en uitgebreid uitleg gekregen van een local over het hoe, waarom enzovoort van die cultuur hier. In 1e instantie maf en confronterend, maar na wat uurtjes kijken (en het zien van de FILE van lichamen!!! 24/7!) werd het normaal en vreemd genoeg MOOI of interesant om gade te slaan. Tja, hoe dit uit te leggen?

Maar nu…. Vanochtend kreeg ik te horen dat er stakingen zijn in de buurt van Delhi. En niet te zuinig. Misschien dat enkelen mijn verhaal van Colombia 2001 nog herinneren? Dat is hier nu ook ongeveer aan de hand; geen verkeer in en uit Delhi. Totale stilstand en zelfs water en electriciteit zet men stop! Mijn vlucht is de 29e van Delhi naar Bangalore, dus ik hoop dat het goedkomt… Ben de hele ochtend beziggeweest met het organiseren en checken van het een en ander en op het treinstation aangekomen (om ander ticket te kopen) werd me verteld dat ik me geen zorgen hoef te maken. Maar dat doet Loetje dus WEL! As usual. Maarrrrrrrrrrr……… ik WIL me niet te druk maken en vertrouwen op de juiste uitkomst….Wellicht wat meer kaarsjes de Ganges op sturen??? En wat hulp van jullie vragen in de vorm van positieve energie/kaarsjes??? ;-)

Later daarover dus meer. Nu terug het veelzijdige leven van Varanasi in!

Ramram!
x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlou

Actief sinds 28 Jan. 2008
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 108379

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2022 - 08 November 2022

Camino Portugues

01 September 2010 - 05 Juni 2014

Divers

02 Oktober 2012 - 09 Oktober 2012

Andalusië

16 Januari 2011 - 16 April 2011

3 maanden door India

26 Maart 2009 - 22 April 2009

Thailand

17 Februari 2008 - 19 Maart 2008

Argentinië, Patagonië & Uruguay

Landen bezocht: